Czego uczy nas „Jednominutowy menedżer?”

 

jednominutowy„Jednominutowy menedżer” autorstwa – dr K. Blanchard, S. Johnson to książka, która uczy, w jaki sposób polepszyć jakość pracy,  wprowadzając prosty system zarządzania. Całość została przedstawiona za pomocą historii 3 osób, do których udaje się główny bohater, właśnie po to, by poznać sekrety „jednominutowego menedżera”. Pierwsza osoba, mówi o tym, jak wyznaczać jednominutowe cele, druga – jak dawać jednominutowe pochwały, a trzecia – jak „karać” jednominutowymi reprymendami. Dowiadujemy się również istotnej sprawy – dlaczego praktykowanie technik „jednominutowego menedżera” daje korzyści i przynosi oczekiwane rezultaty.

 Dla kogo? To książka dla osób, które pracują z ludźmi (są menadżerami, dyrektorami, przedsiębiorcami )

Po co mam ją przeczytać? By zwiększyć własną produktywność, lepiej zarządzać, osiągnąć zadowolenie z pracy, nauczyć się współpracować efektywnie z zespołem.

O czym? Jednominutowy menedżer przekazuje 3 sekrety o bogatej wartości praktycznej. Są to: jednominutowe cele, jednominutowe pochwały i jednominutowe reprymendy. A teraz po kolei.

JEDNOMINUTOWE CELE

Jednominutowy menedżer uczy nas, by wyznaczać Jednominutowe cele. Mają one być spisane na 1 kartce i mają obejmować maksymalnie 250 słów. Ponowne odczytanie celów ma zajmować nie więcej niż 1 minutę oraz każdorazowe przypomnienie nie może zajmować więcej czasu. Po spisaniu celów, od czasu do czasu, mamy znaleźć chwilę, (najlepiej max minutę) by zastanowić się nad wynikami, a następnie przekonać się, czy podejmowane działania odpowiadają wyznaczonym celom. Nie chodzi oczywiście o marnowanie papieru i gromadzenie obszernej ilości notatek, dlatego jednominutowy menedżer daje swoim współpracownikom tabliczki z napisem:

„Znajdź minutę.

Zastanów się nad swoimi celami.

Zastanów się nad swoimi wynikami.

Przekonaj się, czy podejmujesz działania adekwatne do celów”

JEDNOMINUTOWE POCHWAŁY

Jednominutowy menedżer mówi, by przyłapywać ludzi na tym, co robią dobrze i pomagać ludziom wykorzystywać ich potencjał . Zwraca również uwagę na to, że realizowanie dużego zadania powinno odbywać się metodą małych kroczków i każdy dobrze wykonany krok powinien być doceniony i zauważony przez przełożonego. Jednominutowy menedżer podkreśla bardzo mocno efektywną współpracę z ludźmi, jasne wyznaczanie celów (każdy musi dokładnie wiedzieć, za co jest odpowiedzialny) oraz docenianie współpracowników. W jaki sposób to robić ? Udzielić bezzwłoczną, konkretną pochwałę, wskazać działanie, które zostało dobrze wykonane, opisać własne uczucia z tym związane, a także uścisnąć dłoń w ramach gratulacji. Dlaczego jednominutowe pochwały są ważne? Ponieważ:

„Ludzie, którzy pozytywnie o sobie myślą, osiągają dobre rezultaty.”

JEDNOMINUTOWE REPRYMENDY

Co można zrobić, jeśli cele nie zostają osiągnięte? Przede wszystkim należy udzielić jednominutowej reprymendy. Dlaczego tak ważna jest szybka reakcja na niepożądane działania? Jednominutowa reprymenda dostarcza natychmiastowej informacji zwrotnej. Ważne jest to, by zwrócić uwagę zaraz po zaobserwowaniu niepożądanego działania, a nie gromadzić niechęci związanej np. ze słabymi wynikami pracownika. Jednominutowy menedżer przypomina o tym, że jeżeli nie zwróci się uwagi możliwie jak najszybciej, reprymenda nie będzie skuteczna i nie będzie miała wpływu na postępowanie w przyszłości. Liczy się to, by dana osoba potrafiła dobrze kierować własnym zachowaniem, bo

„Człowiek to nie zachowania.  Człowiek to osoba, która kieruje zachowaniami.”

Jednominutowa reprymenda – tak jak jednominutowa pochwała – ma dotyczyć konkretnego zachowania i  ma być natychmiastowa. Przełożony opisuje własne uczucia związane z danym działaniem oraz kończy reprymendę zachętą do dalszej, owocnej współpracy. W przypadku przegranej analizujemy, doprecyzowujemy i uzgadniamy cele. Dalszy proces – jak powyżej: JEDNOMINUTOWE CELE-JEDNOMINUTOWE POCHWAŁY/JEDNOMINUTOWE REPRYMENDY

Co dalej? Wprowadź w życie i przekaż innym.

Stań się jednominutowym menedżerem i dziel się tą wiedzą z innymi.

Gorąco zachęcam do lektury. Warto!

książka

Ps. Już niebawem podzielę się z Tobą II częścią książki – Techniki Jednominutowego Menedżera w praktyce.

No comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>